کرامت؛حکمت؛ایمان

نزدیک تر از ما به ما... تا او راهی نبود، ولی ما در راه ماندیم... در خودمان...

نزدیک تر از ما به ما... تا او راهی نبود، ولی ما در راه ماندیم... در خودمان...

کرامت؛حکمت؛ایمان

*هــوالحکیــم*

دکترینولوژی (یا قاعدة القواعد) دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است.

تبیین این قواعد برای جامعه‌سازی الزامی است. لذا موضوع دانش دکترینولوژی، مطالعه‌ی جامعه از حیث «باید»، مبتنی بر قواعد ذاتی حاکم بر خلقت، طبیعت و رفتار موجودات و انسان است.


هــوالـحکیم



اسلام

واژه‌ی فارسی «دل» در قرآن، چهار مفهوم «صدر»، «شغاف»، «قلب» و «فؤاد» را در بردارد.

حکمت صدر

صدر، در حکم صندوق وجود انسان در سینه ­ی اوست، که گاهی «شرح»[1] می­شود- به آن حالت، فارسی زبانان «دل­گشایی» می­گویند- و گاهی «ضیق»[2] می­ گردد- که در زبان فارسی، از آن، به حالت «دل­تنگی» یاد می­شود- حالتی که خفگی را تداعی نموده و وجود انسان را تحت فشار نشان می­دهد.

وقتی ضیق صدر و فشردگی سینه پدید می­آید، عرصه­ ی عالم موجود بر انسان تنگ می­گردد.

مکتب فرح و حزن

صدر انسان، دو حالت از حالت­ های گوناگون بشر، یعنی فرح و حزن را دربرمی­گیرد. فرح[3] و شادی، باعث دل­گشایی و دل­بازی، و شرح صدر است. در مقابل، حزن[4] و اندوه، موجب دل­تنگی و احساس خفگی و فشردگی در صدر یا همان ضیق صدر می­گردد.

قاعده‌ی تسلیم

اسلام، دین تسلیم است: تسلیم خدا شدن. اسلام آوردن[5]، لایه ­ای سطحی نسبت به ایمان آوردن انسان است.

محل تسلیم در انسان صدر اوست. حزن حقیقی، حالت ناخوشی و اندوه، و دل­شکستگی از عدم تسلیم به خدا، یا تسلیم شدن به غیر خداست. فرح و نشاط و شادی و بهجت حقیقی نیز، حاصل تسلیم شدن به خداست. آن­گاه که انسان «خود»، تسلیم فطرت خویش می­شود، بهجت حقیقی و فرح واقعی را درمی­ یابد. و هرگاه عالم تسلیم فاطر، و عموم انسان­ ها تسلیم فطرت خویش گردند، فرح عمومی جلوه ­گر می­شود.

امنیت

اکنون در جمهوری اسلامی، هم­چون سایر کشورها، در حوزه‌های تعلیم و تربیت، سلامت، علم و حکمت، رسانه، هنر، و ... در ظرفیت شناسی انسان، مسأله‌ی صدر بشر مورد غفلت واقع شده است.


1. أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ (قرآن الکریم، سوره­ ی شرح، آیه ­ی 1)

آیا ما سینه تو را گشاده نساختیم‏ (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه­ ی قرآن کریم)

فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ کَذلِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ (قرآن الکریم، سوره­ ی أنعام، آیه ­ی 125)

آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه ‏اش را براى(پذیرش) اسلام، گشاده مى سازد؛ و آن کس را که بخاطر اعمال خلافش بخواهد گمراه سازد، سینه‌‏اش را آن چنان تنگ مى‌‌‏کند که گویا مى‏خواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدى را بر افرادى که ایمان نمى‏آورند قرار می‌دهد (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه­ ی قرآن کریم)

2. وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِما یَقُولُونَ (قرآن الکریم، سوره­ ی حجر، آیه­ ی 97)

ما می‌دانیم سینه‌‏ات از آنچه آنها مى ‏گویند تنگ می‌شود (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه­ ی قرآن کریم)

3. فَلَمَّا جاءَ سُلَیْمانَ قالَ أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ فَما آتانِیَ اللَّهُ خَیْرٌ مِمَّا آتاکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ (قرآن الکریم، سوره­ ی نمل، آیه­ ی 36)

هنگامى که(فرستاده ملکه سبا) نزد سلیمان آمد، گفت: «مى ‏خواهید مرا با مال کمک کنید(و فریب دهید)؟! آنچه خدا به من داده، بهتر است از آنچه به شما داده است؛ بلکه شما هستید که به هدیه‏‌هایتان خوشحال می‌شوید (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه ­ی قرآن کریم)

4. وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ لا تَکُ فِی ضَیْقٍ مِمَّا یَمْکُرُونَ (قرآن الکریم، سوره­ ی نحل، آیه­ ی 127)

صبر کن، و صبر تو فقط براى خدا و به توفیق خدا باشد! و بخاطر(کارهاى) آنها، اندوهگین و دلسرد مشو! و از توطئه‏ هاى آنها، در تنگنا قرار مگیر (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه­ ی قرآن کریم)

5. قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (قرآن الکریم، سوره­ ی حجرات، آیه ­ی 14)

عرب‌هاى بادیه ‏نشین گفتند: «ایمان آورده‌‏ایم» بگو: «شما ایمان نیاورده ‏اید، ولى بگویید اسلام آورده‌‏ایم، امّا هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمی‌کند، خداوند، آمرزنده مهربان است.» (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه­ ی قرآن کریم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">