کرامت؛حکمت؛ایمان

نزدیک تر از ما به ما... تا او راهی نبود، ولی ما در راه ماندیم... در خودمان...

نزدیک تر از ما به ما... تا او راهی نبود، ولی ما در راه ماندیم... در خودمان...

کرامت؛حکمت؛ایمان

*هــوالحکیــم*

دکترینولوژی (یا قاعدة القواعد) دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است.

تبیین این قواعد برای جامعه‌سازی الزامی است. لذا موضوع دانش دکترینولوژی، مطالعه‌ی جامعه از حیث «باید»، مبتنی بر قواعد ذاتی حاکم بر خلقت، طبیعت و رفتار موجودات و انسان است.


مقدمه

واژه‌ی «Doctrine»، مفهومی با تعبیر میراث بشری است، که در فارسی مابه­‌ازای خاصی ندارد، اما در عربی، دو مفهوم معادل آن تبیین شده است: «قاعده» و «یقین».

«دکترین» از یک‌سو به مثابه‌ی «روش» معادل واژه­‌ی «قاعده» است و به صورت «قواعد حاکم بر رفتار، بدون قدرت قانونی»[1] تعریف و تبیین می‌شود، و از سوی دیگر «دکترین» به مثابه‌ی «محتوا» معادل واژه‌ی «یقین» است، و «تبیین چیستی و چرایی و چگونگی» هر پدیده را در بر می‌گیرد.

تبیین دکترین چه به معنای قاعده و چه به معنای یقین در هر حوزه، به ­صورت طرح‌ریزی دکترینال مطرح است. «طرح‌ریزی دکترینال» سبب روش‌مندی تصمیم‌­سازی در عصر حاضر گردیده است، فلذا تصمیم‌سازی در حوزه‌ی سلامت، و طراحی نظام سلامت نیز از روش‌ها و روی‌کردهای آن تبعیت می‌نماید. حال در گام نخست باید به این پرسش پاسخ داد که: «روش‌های طرح‌ریزی دکترینال کدامند؟»

سی و دو روی‌کرد متفاوت در طرح‌ریزی دکترینال تبیین گردیده است که هر کشوری با توجه به حوزه‌ی طرح‌ریزی و بسته به مقاصد و علایق استراتژیک و شرایط ملی خود بر مبنای یک یا چند روی‌کرد آن به طرح‌ریزی می‌پردازد.

 

در تهیه‌ی دکترین ملی سلامت جمهوری اسلامی در افق 1414 هجری شمسی، شانزده روی‌کرد ومکاتب مربوطه­‌‌ آن­ها انتخاب شده است که عبارتند از:

 

 

 

1. رویکرد انسان مدار

2. رویکرد معرفت مدار

3. رویکرد علم مدار

4. رویکرد تاریخ مدار

5. رویکرد نظام مدار

6. رویکرد قدرت مدار

7. رویکرد اجتماع مدار

8. رویکرد امنیت مدار

9. رویکرد وخامت مدار

10. رویکرد استقامت مدار

11. رویکرد تصمیم مدار

12. رویکرد ستیزه مدار

13. رویکرد عرصه مدار

14. رویکرد روش مدار

15. رویکرد محیط/جغرافیا مدار

16. رویکرد مشتری مدار

 



1. قید قدرت قانونی، در تعریف دکترین، به این موضوع اشاره دارد که دکترین در سطحی که به­ کار گرفته می­شود تبدیل به مفاهیم استراتژی، تاکتیک و تکنیک می­شود، و مادامی­ که تبدیل به گفتمان غالب نشود، ضمانت اجرا ندارد. از سوی دیگر، از آن­جا که دکترین قاعده است، نیازمند تجویز قانونی نیست.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">