کرامت؛حکمت؛ایمان

نزدیک تر از ما به ما... تا او راهی نبود، ولی ما در راه ماندیم... در خودمان...

نزدیک تر از ما به ما... تا او راهی نبود، ولی ما در راه ماندیم... در خودمان...

کرامت؛حکمت؛ایمان

*هــوالحکیــم*

دکترینولوژی (یا قاعدة القواعد) دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است.

تبیین این قواعد برای جامعه‌سازی الزامی است. لذا موضوع دانش دکترینولوژی، مطالعه‌ی جامعه از حیث «باید»، مبتنی بر قواعد ذاتی حاکم بر خلقت، طبیعت و رفتار موجودات و انسان است.


هــوالـحکیم


حیات طیبه - فلسفه­ ی زندگی Philosophy of Life

مدرنیسم

فلسفه­ ی زندگی Philosophy of Life

واژه ی «Life» در انگلیسی، با واژه­ ی «Liben» در آلمانی، و «زندش» و «زندگی» در فارسی معادل است.

از آن­جا که فلسفه­ ی زندگی در نیمه­ ی دوم قرن نوزده میلادی و اوایل قرن بیستم میلادی به طور جدی در آلمان مورد توجه قرار گرفت، Lebensphilosophie مترادف و همسنگ با  فلسفه­ ی زندگی فراگیر شد.[1]

فلسفه­ ی زندگی به پرسش­ درباره­ ی معنا و مفهوم، ارزش­ها و هدف زندگی می­پردازد، و آرای دو فیلسوف آلمانی، یعنی شوپنهاور[2] و نیچه در مورد زندگی در فلسفه­ ی زندگی بسیار حائز اهمیت هستند.[3]

نیچه در این حوزه­ از فلسفه­، در پی تبیین نسبت میان «زندگی» و «حقیقت True» است، و معتقد است هر کس حقیقت زندگی خود را می­ سازد، فلذا انسان با حقیقت­ های متعدد رو به­ روست.

«پلورالیسم» در حوزه­ ی معنا و مفهوم زندگی و «هدونیسم» در حوزه­ ی هدف زندگی، ایدئولوژی­های مطرح در حوزه­‌ی فلسفه­ ی زندگی هستند.

 

ایدئولوژی هدونیسم Hedonism

هدونیسم از ریشه­‌ی «هدونی» یونانی به معنای «شهوت» اشتقاق یافته است و به معنای «اصالت لذت» و «لذت­گرایی» است.

ایدئولوژی هدونیسم، قسمتی از ایدئولوژی یوتیلیتاریانیسم سنتی است که مبتنی بر آرای بنتام[4] و میل[5] بوده و «اصل بیشترین فایده» را برمی­تافت.[6] هدونیسم کمّی بر اساس اندیشه­‌ی بنتام و هدونیسم کیفی بر اساس اندیشه­ی میل شکل گرفته است.

هدونیسم در دوران مدرن به سه شیوه­‌ی هدونیسم روانی Psychological، هدونیسم سنجشیEvaluative و هدونیسم بازتابی Reflective رواج تازه­ای یافته است.[7]

دکترین سبک زندگی آمریکایی American Lifestyle

فلسفه­ ی زندگی نیز مانند فلسفه­ ی دین به دکترین «سبک زندگی» منتج می­شود، اما سبک زندگی تحدید شده به مدل آمریکایی آن.

شیوه­ ی زندگی آمریکایی[8]، مبتنی بر ایدئولوژی هدونیسم و لیبرالیسم، زندگی را براساس «اصالت لسه­فر» و «اصالت لذت» پایه­ ریزی می­کند.

اسلام

حکمت حیات

نزدیک­ترین واژه به «زندش» و «زندگی» فارسی، در قرآن «حیات» است.

حکمت حیات در اسلام، حقی را برمی­تابد که حقیقت مطلق است و شکی در آن نیست. متأثر از حقیقت، و مبتنی بر فطرت، انسان ایمان می­آورد و تقوا می­ورزد، و در این­صورت حیات دنیوی انسان قرین شادی و سرور می­گردد.[9]

مکتب حیات طیبه

ایمان و سپس عمل صالح انسان را به حیات طیبه نائل می­کند.[10]

قاعده­­‌ی سبک زندگی محمدی (ص)

از دیدگاه قرآن حکمت حیات به قاعده­ ی «سبک زندگی محمدی (ص) منتج می­شود.[11]

امنیت

اکنون در جمهوری اسلامی ایران، در حوزه­‌ی سلامت، فلسفه­ی زندگی، ایدئولوژی هدونیسم و دکترین سبک زندگی آمریکایی به صورت جدی مطرح است، در حالی که حکمت حیات، مکتب حیات طیبه و

قاعده ­ی سبک زندگی محمدی(ص) در تعارض جدی با آن­ها هستند.




1.Gaiger, Jason; Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, London; Routledge Publication, 1998, Lebensphilosophie.

2. Arthur Schopenhauer (1788-1860)

3. Routledge Encyclopedia of Philosophy, Lebensphilosophie.

4. Jeremy Bentham (1748-1832)

5. John Stuart Mill (1806-1873)

6. Brandt, Richard B.; Encyclopedia Of Philosophy, 2nd Ed, USA, Macmillan Reference, Gale Group, 2006, Vol. 4, Page 254.

7. Gosling, Justin; Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, London; Routledge Publication, 1998, Hedonism.

8. An American Way of Life.

9. الَّذینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لا تَبْدیلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (قرآن الکریم، سوره­ی یونس، آیات 63 و 64)

همانها که ایمان آوردند، و(از مخالفت فرمان خدا) پرهیز مى‏کردند.  در زندگى دنیا و در آخرت، شاد(و مسرور)ند؛ وعده‏هاى الهى تخلّف ناپذیر است! این است آن رستگارى بزرگ! (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه­ ی قرآن کریم)

10. مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ (قرآن الکریم، سوره­ی نحل، آیه­ی 97)

هر کس کار شایسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده می داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالى که انجام مى‏دادند، خواهیم داد. (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه­ ی قرآن کریم)

11. لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً (قرآن الکریم، سوره­ی احزاب، آیه­ی 21)

مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مى‏کنند (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه­ ی قرآن کریم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">