کرامت؛حکمت؛ایمان

نزدیک تر از ما به ما... تا او راهی نبود، ولی ما در راه ماندیم... در خودمان...

نزدیک تر از ما به ما... تا او راهی نبود، ولی ما در راه ماندیم... در خودمان...

کرامت؛حکمت؛ایمان

*هــوالحکیــم*

دکترینولوژی (یا قاعدة القواعد) دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است.

تبیین این قواعد برای جامعه‌سازی الزامی است. لذا موضوع دانش دکترینولوژی، مطالعه‌ی جامعه از حیث «باید»، مبتنی بر قواعد ذاتی حاکم بر خلقت، طبیعت و رفتار موجودات و انسان است.


هوالحکیم




مدرنیسم

فلسفه‌ی ذهن Philosophy of Mind

مبتنی بر درخت فلسفه، فلسفه ­ی ذهن در حوزه­ ی متافیزیک رقم می­خورد. محور اصلی این فلسفه­ ی مضاف، در تبیین رابطه­ ی میان بخش فیزیکال Physical و بخش ذهنی Mental ­انسان است. فلسفه­ ی ذهن به مقوله­ ی ذهن به­ عنوان ظرف معرفت می­پردازد.

موضوعاتی که در فلسفه­ ی ذهن به آن­ها پرداخته می­شوند عبارتند از: اعتقادات Belief، امیال Desire،قصد Intention ، هیجانات Emotion، محسوسات Feeling، احساسات sensation، هوا و هوس passion، اراده Will، شخصیت Personality [1]

در فلسفه ­ی ذهن، دو ایدئولوژی عمده مطرح است:

1- ایدئولوژی دوآلیسم Dualism

تدقیق این ایدئولوژی توسط دکارت در قرن 17 صورت گرفت، و مبتنی بر آن، بدن و ذهن یا نفس دو ماهیت مشخص و مجزا از هم هستند.

2- ایدئولوژی مونیسم Monism

گرچه قدمت این ایدئولوژی به عصر پارمنیدس بازگشته، لیکن اسپینوزا چهره­ ی شاخص آن محسوب می­گردد. در این ایدئولوژی، بدن و ذهن هست ­شناسی و انتولوژی مجزایی از یکدیگر ندارند، و از این­رو مبنا قرار گرفتن هریک سبب پیدایش ایدئولوژی­ های متفاوتی گردیده است: فیزیکالیسم مبتنی بر اصالت بدن و سوبژکتیویسم مبتنی بر اصالت ذهن و مونیسم خنثی مبتنی بر اصالت ماده­‌ی خنثی (مجرد از بدن و ذهن).[2]

 ایدئولوژی سوبژکتیویسم Subjectivism

ایدئولوژی سوبژکتیویسم در زمره ­ی ایدئولوژی­های ایده ­آلیستی طبقه­ بندی شده، و مبتنی بر اصالت ذهن تبیین می­شود. این ایدئولوژی در سیستم هلث، در پی تحقق صحت ذهن است، زیرا ذهن کانون «Spirit» و نفس «Soul» محسوب می­شود. ذهن­ مداری ملاک تطبیق سایر گزاره­ های جهان خارج از ذهن یعنی ابژه­ ها با سوژه ­ها در ذهن است.

 

دکترین اینتلیجنس Intelligence

در نهایت، فلسفه ­ی ذهن، در غرب به دکترین اینتلیجنس Intelligence منتج می­شود. این دکترین، ظرفیت­ های انسان را در زمینه­ های تفکر انتزاعی، فهم، آموزش ­پذیری، ارتباطات، و توان پردازش و حل مسأله، تبیین کرده و در پی بسط این ظرفیت­ هاست. اینتلیجنس، هوشمندی است و فلسفه­ ی ذهن در سوبژکتیویسم در جست­ و­جوی هوشمندی و بهره ­ی هوشی بشر است.

اسلام

حکمت ذهن

«ذهن» گرچه لغت قرآنی نیست، لیکن در زبان عربی در معنای «نیروى خرد و فهم، نگهدارى مطالب درونى، نیرو، هوش»[3] کاربرد دارد.

تبیین و تدقیق ذهن، در دو مفهوم، به­ صورت ویژه مد نظر است: «خیال» و «ظن». «خیال» و «وهم» عنصر اصلی هنر و شعر محسوب می­‌شود، و «ظن» که معادل «گمان» و «دکسا» است، به «باور به مثابه­ ی غبار» اطلاق می­شود.[4]

در حکمت ذهن، بسط تعداد واژه­ های مورد فهم انسان، و تعریف و تدقیق و سپس به­ کارگیری درست و به­ جای این واژه­ ها یک کارکرد اساسی محسوب می­شود، زیرا از یک­سو انحراف ذهن را مانع شده و از سوی دیگر سبب تجلی ظرفیت بالقوه تفکر، می­‌گردد و در گام بعد تحقق ظرفیت ذهن انسان، در گرو بسط و تصحیح گزاره ­های تصدیقی اوست، که این مهم، در مکتب ایقان رقم می­خورد.

 

 

 مکتب ایقان

در فرآیند ذهن، حصول به «ایقان» مطمع نظر بوده، و در فرآیند ذهن، «ایقان» رقم می­خورد. مکتب ایقان، در پی زدودن «شک»ها و برتافتن «یقین» است.

 قاعده­‌ی تفکر

«ذهن» برای نیل به «ایقان»، ناگزیر از پرداختن به «تفکر» است. لذا تفکر کنشی است که در ذهن، به قصد رسیدن به یقین صورت می ­پذیرد.

 امنیت

اکنون در جمهوری اسلامی ایران، در حوزه ­ی سلامت در انسان شناسی به فلسفه­ ی ذهن، سوبژکتیویسم، و ظرفیت اینتلیجنس انسان پرداخته می ­شود، در حالی­که تحقق ایقان، مبتنی بر حکمت ذهن و از طریق فرآیند تفکر مغفول مانده است.

 



1. Borchert, Donald M. (Editor in Chief), Encyclopedia of Philosophy, 2nd Ed, USA, Thomson Gale, 2006, Vol. 7, Page 327

2. The Same, Vol.3, Page 113.

3. مهیار، رضا (مترجم)؛ فرهنگ ابجدی عربی - فارسی؛ ترجمه­ ی المنجد الابجدی، چاپ اول، تهران، نشر اسلامی،1370، صفحه 411.

4. وَ ما یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُونَ (القرآن الکریم، سوره­ ی یونس، آیه ­ی36)

و بیشتر آنها، جز از گمان(و پندارهاى بى‌‏اساس)، پیروى نمى‌‏کنند؛ (در حالى که) گمان، هرگز انسان را از حقّ بى‏‌نیاز نمى‌‏سازد(و به حق نمى ‏رساند)! به یقین، خداوند از آنچه انجام مى‏‌دهند، آگاه است! (مکارم شیرازی، ناصر؛ ترجمه ­ی قرآن کریم)



نظرات  (۱۹)

سلام

ممنون

خیلی وقت پیش سخنرانی های دکتر رو پیگیری می کردم
ممنون  که معرفی کردید اینجا رو
۲۶ دی ۹۳ ، ۱۵:۱۷ منور الفکر
چه عالی!
خداقوت واقعا...
این کنکور کذایی بگذرد.دلآرام خدمت میرسم ان شاالله
۲۱ دی ۹۳ ، ۱۹:۰۹ علیرضا بیگدلی

سلام

بروز هستیم

با عنوان:

چرا شاگردان میلتون فریدمن،اکنون فریاد فساد سرمیدهند؟

http://farhangeparvaz.blog.ir/1393/10/21/fridman123123

 

فرهنگ پرواز

باتشکر

 

۱۸ دی ۹۳ ، ۰۰:۳۰ کــربــ بلایی محـب
سلامــ
خداقوتــــــــ
سوره رعد آیه ۲۸:
ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﻟﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻄﻤﺌﻦ (ﻭ ﺁﺭﺍم) ﺍﺳﺖ، ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺑﺎ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺩﻟﻬﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻣﻴﻴﺎﺑﺪ...
به روزیمــ با "صحیفه سجادیه"
یازهراکربــ بلا ان شاءالله
سلام
هفته وحدت را تبریک عرض می کنم.
عاقبت به خیر شوید ان شاالله.
۰۷ دی ۹۳ ، ۲۳:۰۰ پایگاه اطلاع رسانی منویات

دوست عزیز از شما دعوت می‌شود در سالروز شکوهمند 9 دی با مراجعه به آدرس  Manviat.com  پایگاه چندرسانه ای نشر منویات رهبر معظم انقلاب را افتتاح نموده و جزو نخستین بازدیدکنندگان این تارنما باشید.

این دعوت نامه جنبه عمومی نداشته و صرفا جهت همراه کردن برخی از فعالان فضای سایبری  برای شما ارسال شده است.

با تشگر پایگاه اطلاع رسانی منویات

·        آدرس سایت: www.manviat.com

·        آدرس ایمیل: info@manviat.com

 

۰۵ دی ۹۳ ، ۱۵:۴۰ وبلاگ شمس
سلام
شمس برای آخرین بار بروز شد
سلام

؟؟؟؟؟

منتظرپاسخ شما هستیم...

یا علی
۰۱ دی ۹۳ ، ۲۲:۳۲ علیرضا بیگدلی

با سلام

ایام سوگواری تسلیت ....

بروز هستم با:

دکان هایی که برخی از خانواده های مذهبی باز کرده اند!

 

http://farhangeparvaz.blog.ir/1393/10/01/dokkan12312

 

باتشکر

فرهنگ پرواز

۲۸ آذر ۹۳ ، ۱۵:۱۹ سرباز صفر
سلام
خداقوت..
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود: 

کسى که عقل ندارد، ادب ندارد و کسى که همّت ندارد، جوانمردى ندارد و کسى که دین ندارد، حیا ندارد.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 111 ، ح 6
۲۸ آذر ۹۳ ، ۱۱:۱۴ وبلاگ شمس
از میان اشک ها خندیده می آید کسی
خواب بیداری ما را دیده می آید کسی

با ترنم با ترانه با سروش سبز آب
از گلوی بیشه خشکیده می آید کسی

مثل عطر تازه تک جنگل باران زده
در سلام بادها پیچیده می آید کسی

کهکشانی از پرستو در پناهش پرفشان
آسمان در آسمان کوچیده می آید کسی

خواب دیدم , خواب دیده در خیالی دیده اند
از شب ما روز را پرسیده می آید کسی
سلام دوست عزیز آماده تبادل لینک هستم در صورت تمایل اعلام نماییدpoliticalstudy.blogfa.com

راه کاروان عشق از میان تاریخ می‌گذرد و هر کسی در هر زمان بدین صلا لبیک گوید، از ملازمان کاروان کربلاست

شهید سید مرتضی آوینی


  لبیک یا حسین.....
۲۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۴۱ وبلاگ شمس
کشتی نساز ای نوح باران نخواهدآمد
برشوره زار دلها باران نخواهد آمد
رفتی کلاس اول این جمله را عوض کن
تا آن مرد نیاید، باران نخواهد آمد
الهم عجل لولیک الفرج
۱۹ آذر ۹۳ ، ۲۰:۰۹ وبلاگ شمس

افتاده در این راه، سپرهای زیادی
یعنی ره عشق است و خطرهای زیادی

بیهوده به پرواز میندیش کبوتر!
بیرون قفس ریخته پرهای زیادی

این کوه که هر گوشه آن پاره لعلی است
خورده است بدان خون جگرهای زیادی

درد است که پرپر شده باشند در این باغ
بر شانه تو شانه به سرهای زیادی

از یک سفر دور و دراز آمده انگار
این قاصدک آورده خبرهای زیادی

راهی است پر از شور، که می بینم از این دور
نی های فراوانی و سرهای زیادی

هم در به دری دارد و هم خانه خرابی
عشق است و مزینّ به هنرهای زیادی

بیچاره دل من که در این برزخ تردید
خورده است به اما و اگرهای زیادی

جز عشق بگو کیست که افروخته باشند
در آتش او خیمه و درهای زیادی...

سعید بیابانکی

۱۷ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۷ وبلاگ شمس
 

ما ز بالاییم و بالا می رویم                 ما ز دریاییم و دریا می رویم

ما از آن جا و از این جا نیستیم           ما ز بی‌جاییم و بی‌جا می رویم

لااله اندر پی الالله است                   همچو لا ما هم به الا می رویم

قل تعالوا آیتیست از جذب حق           ما به جذبه حق تعالی می رویم

کشتی نوحیم در طوفان روح             لاجرم بی‌دست و بی‌پا می رویم

همچو موج از خود برآوردیم سر          باز هم در خود تماشا می رویم

راه حق تنگ است چون سم الخیاط    ما مثال رشته یکتا می رویم

هین ز همراهان و منزل یاد کن          پس بدانک هر دمی ما می رویم

خوانده‌ای انا الیه راجعون                 تا بدانی که کجاها می رویم

اختر ما نیست در دور قمر               لاجرم فوق ثریا می رویم

همت عالی است در سرهای ما      از علی تا رب اعلا می رویم

رو ز خرمنگاه ما ای کورموش           گر نه کوری بین که بینا می رویم

ای سخن خاموش کن با ما میا        بین که ما از رشک بی‌ما می رویم

ای که هستی ما ره را مبند            ما به کوه قاف و عنقا می رویم

۱۴ آذر ۹۳ ، ۱۸:۳۵ وبلاگ شمس
برپا شده است در دل من خیمه ی غمی
جانم چه نوحه و چه عزا و چه ماتمی

عمری است دلخوشم به همین غم که در جهان
غیر از غمت نداشته ام یار و همدمی

بر سیل اشک خانه بناکرده ام ولی
این بیت سُست را نفروشم به عالمی

گفتی شکار آتش دوزخ نمی شود
چشمی که در عزای تو لب تر کند نمی

دستی به زلف دسته ی زنجیرزن بکش
آشفته ام میان صفوف منظّمی

می خوانی ام به حُکم روایات روشنی
می خواهمت مطابق آیات محکمی

ذی الحجّه اش درست به پایان نمی رسد

تقویم اگر نداشته باشد مُحرّمی ...


شاعر:سعید بیابانکی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">